Hur ser min plan ut?

Satsningen startade ju nu med 50veckor till Ironman 2013. Det är många veckor som ska planeras vilket jag har tänkt på en hel del. Jag har en grovplan färdig men inte gått in på detaljerna än.

Jag kan berätta om starten som just nu handlar om de 4 första veckorna, de är rätt löst planerade men det är fokus på 2st pelare.

  • Träna många timmar
  • Skala ner vikten

Träna många timmar låter ju inte så specifikt och fler timmar är ju inte alltid bättre. Anledningen till detta är flera

  1. Det skapar träningsrutin vilket jag inte haft någon senaste året utöver rehab hos sjukgymnast ibörjan av året. Största fokus är att öka antalet pass främst.
  2. Vänja kroppen fysiskt vid att träna en större mängd varje vecka
  3. Vänja knoppen psykiskt vid att träna en större mängd varje vecka. Man vänjer sig snabbt men ibland kan det vara tufft.
  4. Gå ner i vikt lättare medan man äter normalt

Utöver just mängden så är även fokus på att köra ALLA pass lugnt (så gott det går) och träningen blir det som jag känner att jag orkar med mentalt och utan att kroppen på något sätt säger ifrån. Ska förhoppningsvis mot slutet av September ligga på 2timmar eller strax över med konditionsträning per dag i snitt. Alla delar i kroppen från små muskler, skelett och senor ska förhoppningsvis has börjat stärka sig efter detta och klara mer.

Att vikten ska ner då, under Ironman detta år så låg jag på ett BMI som var uppe i överviktsskiktet och det var inte pga muskler. Av denna anledning så vill fokusera på cykel ute så länge det går och gå ner till en bra träningsvikt inför vintern. Detta är främst viktigt att göra redan nu av följande anledningar:

  1. Mindre skaderisk, främst löpning
  2. Inte behöva fokusera lika mycket på vikt nästa år utan kunna ha en bra träningsvikt och ta bort det sista inför tävling
  3. Se snyggare ut (viktigast?! ;D)

Återkommer hur september i sin helhet gått sen i slutet, men just nu så känns allt bara så j*vla bra!

Kvällens cykling bjöd på knappt 11grader enligt min Edge 800 men det är fortfarande korta tights och tröja som gäller! 😛

2 reaktion på “Hur ser min plan ut?

Kommentera