Plötsligt händer det

Efter Ironman Kalmar förra året så fick jag äntligen motivation till att komma tillbaka till hårdare träning efter lång tid av skada och sen måttlig träning under motivationsbrist.

När jag planerade min ”comeback” 1:a september förra året så köpte jag även ett par jeans, det var dock inga jeans jag kunde använda utan de var för små för att ens kunna knäppas medan jag höll andan. Jag hade vid Ironman Kalmar gått upp till 102kg som jag då fick springa omkring med, detta är ju inget mot den tidigare vikten jag haft på upp ca 125kg men ändå väldigt mycket onödig vikt. Kan nämna att jag hade problem att vid Kalmar ha på mig de jeans jag har som alla var i storlek 36, det inte inte hållbart utan strama åt rejält.

Kan inte förstå att jag föll tillbaka i gamla vanor när jag redan varit i det träsket och vet hur värdelöst det är. Gäller att vara stark när man blir skadad! Man blir ju inte direkt snygg på bild heller. Hur orka jag ens ta mig runt?

 

När jag började träningen i september så var all fokus på träningen för att inte komplicera allt från början och det gick riktigt bra, fick upp bra volym och kände att uthållighet börja komma tillbaka. Vikten gick lite ner och upp. Vid nyår tog jag nästa steg att då även se till att fixa vikten, vägde 1:a januari in på 101kg. Detta har nu ändrats när jag imorse vägde in på 88.5kg. Det innebär att jag gått ner ca 12.5kg på två månader, mer än vad jag trott eller planerat.

Igår hitta jag dessa jeans som jag glömt bort och idag skulle de testas så jag körde med dom hela dagen och kan säga att redan från början nu är de något för stora, mina 36:or är dock ännu värre, men det är ett angenämt problem 😛

Det är ingen magisk storlek och har egentligen ingen praktisk funktion i sig. Men det som gör mig glad är att ett delmål i min nya satsning är klar. Får väl se om jag jagar reda på ett par 32:or istället 🙂

Avslutar denna kvällen med en video som verkligen gick hem hos mig 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=naRCfl8oCos

 

 

Återhämtningsvecka

Det var planen efter 3 hårdare veckor. Glömde dock bort det i måndags och tog omväg till jobbet så de blev 10.5km. Kom på det under dagen sen och det blir nu inga omvägar utan lugnt och kort, skippar kvalité-passen.

Jag gillar mer Isabellah Anderssons och Lisa Nordén upplägg där man inte har schemalagd vila utan tar det lugnt om kroppen/knoppen är sliten. Känner dock att jag inte riktigt känner min kropp tillräckligt väl för att våga göra det.

Detta är inget jag gjort tidigare men börjat med det nu för att få lite mer periodisering, precis som jag inte heller kört några direkta kvalitetspass innan. Har fått en liten grund att börja bygga från nu.

Så är sugen på att köra hårt denna vecka men håller det tillbaka, åtminstone under vardagarna, eventuellt kör jag på lite långpass i helgen.

Känner mig helt återhämtad från helgen nu iaf, är fortfarande otroligt glad över det jag presterade. Min favoritbild får därför läggas in i detta inlägg 🙂

Ultraintervaller – The End

Internet på telefonen ute i Mantorp bråka lite och grannens nät som jag lånade lite fungera inte alltid som jag ville. Struntade därför i bloggandet efter 5:e intervallen, men intervallerna slutade ju inte för det.

6:e intervallen fick gå i gamla fotspår eftersom vi nu avklarat de 5 olika rundor som vår värd Dag så snällt ritat upp och skrivit ut. Vi hoppa tillbaka till första rundan som vi kom ihåg sen tidigare , 4st var vi som stack iväg denna gång. Värden Dag, Hans, Uffe och jag.

Hade tänkt mig långsammare runda efter den snabba 5:an, kanske 52-53min. Men jag och Uffe fick flyt tillsammans och drog ifrån Dag och Hans.Christoffer som haft lite dåliga känner tog rätt beslut och var klar för dagen, vilken gick till min fördel då jag fick honom att köpa pizza åt mig 🙂

Kom in på 50:00 och fick sen smaka på lite ”riktig” mat

Vågade dock bara ta i mig halva pizzan för att spara andra halvan.

Som vanligt var man riktigt pigg i huvudet efter man sprungit och ätit men sen 5:e intervallen så blev man trött ett tag innan man skulle springa sig igen. Var bara kämpa på och en 7:e intervall skulle avklaras. Vi var nu 3st som begav oss, jag och Uffe skulle springa tillsammans och Han var beredd på att köra själv. Han höll dock jämnt tempo rätt länge med oss innan vi gled ifrån. Var nu runda 5 vi körde vilket var den vi sprang snabbast på tidigare. Flöt på bra och jag försökte hålla upp tempot. Tillsammans kämpa vi fint in mot slutet och jag fick 48:07.

Käka upp sista pizzan och ladda upp rundan sen packa vi ihop oss och åkte mot Linköping då jag fick skjuts av Uffe som skulle hem. Till stationen och sen buss mot Ljungsbro för att där gå till underbara Lisa som nyss fyllt 22år och hade fest. Gratta och hälsa på alla som var fast framför Melodifestivalen på tv. Efter några minuter var det dags att dra ut igen för en intervall hade jag ju fortfarande kvar!

Fick därmed skiljas med världens finaste gardiner!

Funderar på att härma honom 😛

På FB hade Christoffer skrivit ”Du har mer att ge. Ta det på sista!” varpå jag svarade ”Jag har alltid mer att ge, frågan är hur mycket jag vill ge bort”. Karin skrev då ”Allt! Ge järnet på sista!”

Ok tänkte jag, det är ju slutet jag brukar vara bäst på så varför inte köra järnet och se hur långt det räcker. Med ca -3 grader blev det då kortbyxorna på, uppkavlad långärmad och reflexväst. Vantar och mössa på också. Och tänkte att jag kan ju sikta på 4-tempo tills jag inte orkar mer och sen köra på, var övertygad om att även om jag vägga skulle jag då komma under 43min.

Bestämde mig för att springa 5km ut och en 5km tillbaka, ut mot Ljungsjön då den vägen är hyfsat plan. Då det från Lisa startar med en lång backe så körde jag på att springa lite längre ut för att sen slippa den påväg tillbaka som avslut.

Starta löpningen och jag kände mig stark, ner för backen och sen uppför en lång backe som start. Igenom Ljungsbro och ut mot Ljung. Kolla på klockan som låg på 3:56-tempo och kände mig glad, mössan åkte av. När jag kommit ut så blev det väldigt mörkt men det var iaf oftast barmark i hjulspår där jag försökte hålla mig, men hade önskat mig ljus. Blev snabbt jobbigt och klockan gick upp till 4:00-tempo rätt fort, började använda armarna och fick konstant tänka på hållningen även om jag hade träningsvärk i magen av löpningen innan, försökt fokusera mycket på hållningen hela dagen.

Vid 4 km kändes det sjukt jobbigt men fokusera på att jag närma mig vändpunkten. Väl där så körde jag en 180graders sväng vilket fick bli försöktigt för att inte ramla och sen uppför en svag lutning som start, vantarna fick nu åka av, varmt! Klockan låg på 4:02-tempo. Kände mig sjukt tung och fick fokusera grymt mycket för att hålla tempo, då och då kolla bakåt för att se efter bilar då jag nästan låg mitt i vägen och sprang för att få barmark.

Efter 8km var jag nästan i Ljungsbro igen och var totalt slut, men det var ju så nära nu! Hade lyckats hålla kvar 4:02-tempo. Armarna fick jobba som sjutton och hade någon hört mig andas skulle dom tro att jag höll på att dö. Hållning, hållning, hållning!

Svängde av vid macken och tänkte att shit detta kommer ju bli så bra, mest nerför nu. Fick kraft att springa på och kom till nedförsbacken jag sprang uppför i början och lät mig flyga på där mitt i vägen. Tempot hade glidit ner till 3:59 så när jag var längst ner och uppförsbacken närma sig tog jag i allt sista 50m uppför backe för att stanna på 39:54!!!

39:54!!!!

Kunde inte tro det, ville helst falla ihop men förstod att det inte var en bra idé med minusgrader och is/snö på gatan. Stod och pusta ut som om jag hade astma ett tag för att sen stapla mig upp för resten av backen.

Tack vare rundan så tjäna jag ca 350 och 17 höjdmeters backe. Men jag sprang in 8sekunder från mitt personbästa på 10.000m med kanske inte världens bästa uppladdning.

Låg 10:a på ultraintervallen efter 4rundor och slutade som 5:e nu, skönt att köra progressivt 🙂

6:30:42 blev sluttiden

http://www.jogg.se/Misc/Ultraintervall.aspx

Försökte mig på en Bolt i mål. Har väl lite att jobba på där…

Trodde inte jag var i sub40 form ännu, men tvivlar nu inte längre på att jag skulle klara det på tävling. Både fysiska formen och psyket är påväg och om vad det varit tidigare.

Fikade sen med vännerna där jag proppa i mig godis för att hålla mig vaken. Sockerkicken försvann rätt snabbt sen och när vi skulle spela spel var jag inte så pigg av mig. Till slut var jag så borta att jag bara gick ifrån bordet utan att säga något och la mig på golvet för att vila, hade då varit vaken i ca 35 timmar tror jag. Golvet kändes riktigt skönt och underlaget orka jag inte dra ut, väskan funka som kudde. Kameran tyckte de då skulle åka fram 😛

När dom skulle hem fick dom lyfta upp mig och klä på mig. Var inte mycket liv i mig. Piggna till lite i bilen när jag fått upp värmen vilket räckte på resan hem och några minuter innanför dörren innan jag la mig i säng och slockna direkt.

Ca 14 timmar senare vakna jag och detta fick bli en vilodag. Nöjd och extremt glad. Längtar till nästa äventyr!

 

Intervall #5

Semla, Snicker, Twix och Japp. Japp, då var magen på banan igen.

Vi genomförde nu bana #5 som är den sista uppritade av vår kära värd. Sen får det väl bli en favorit i repris.

2 st till försvann denna runda så vi var 5st som drog iväg. Efter bara ett par km så fick jag och Ulf en skön pace tillsammans så vi drog ifrån lite. Både tyckte det kändes väldigt lätt, kolla inte på farten men gissa på att det var 5min eller snabbare vilket var bra då jag gärna ville under 50min igen. Vid ca halva kom Christoffer ifatt och vi var en stund 3st tillsammans. När vi vände tillbaka så ökade jag nog takten lite, till slut blev det en lite större lucka och då det kändes bra tänkte jag att då kör jag väl på själv.

Kom in på 47:21, kändes riktigt bra. Jag tror det var semlan!

Nöjd

Gick ner från 10:e till 6:e plats, många där inom litet tidsintervall. Men håller jag top10 så är jag nöjd eftersom jag ändå inte kan vinna mot Patrik Verme som drar sina 36-37min intervaller 🙂

Intervall #4

Då var man halvägs! De flesta var uppe mellan 3:e och 4:e intervallen samt att det blev ljust, detta gjorde att jag var pigg. Dock så hade magen svårt att hantera all mat som jag käka ikapp. Blev två som hoppa av och en annan som hoppa på så vi blev 7st denna runda. När vi börja springa så fick magen jobba och hade svårt att ha bra hållning. Men det gav sig efter ca 3km så då kändes det lätt igen.

Mot slutet ökade jag och Christoffer lite, gjorde att jag denna runda fick 49:48.

Efter det blev det nedvarvning genom gång hem och sen iväg till affär för att köpa lite nya lösningar av energi, blev nästan 5km gång tror jag, hoppas det inte är negativt.

Laddad men annan sorts energi! 😛

Med nya moderna och dyra väskor med diverse remar och 20 fickor kan man nörda ner sig väldigt mycket 😉

Intervall #3

Börja bli seg inför denna start och magen börja skrika lite. Var lite borta när vi börja springa. Efter 5-6km så släppte det och allt flöt på igen. Vi sprang lite långsammare denna gång och klocka in på 52:30. Nu tog jag och öka intaget av mat lite.

Det var runda #2 som gällde, lite opassande men runda #3 körde vi förra gången. Fin sightseeing i Mantorp. Numera är det ljust också!

Gött med lite mat

 

Intervall #2

51:27, 5 sekunder snabbare. Väldigt jämnt 🙂

Förutom att man helt plötsligt sprang över ett järnvägsspår och över en snötäckt åker där jag råkade tappa skon så blev det en fin och skön runda i total dimma. Vitt, vitt och vitt överallt. Träffa tom en bil på vägen! Hann nog inte reagera på att möte en bunt löpare där.

Väldigt fina blev vi denna runda, fick snöpäls för första gången även om det hann smälta lite när vi stannade.

En väldigt glad Dag

Intervall #1

Ett glatt gäng på 8 personer har tagit sig ut till Mantorp för att starta denna fina lördag med 10km löpning. Riktigt fin start på dagen. Månen lyste upp fint och det var vindstilla, inget att klaga på direkt. Vi sprang in första på 51 , kändes väldigt lätt, så nu ska jag se till att alla känns lika lätt.

Jag har ju själv många gånger talat om att oboy och ostmacka fungerar bra som återhämtningsmål istället för typ shakes eller gainomax. Men jag har faktiskt aldrig använt det själv. Så detta tänkte jag blir ett ypperligt tillfälle att testa detta!

Ostmacka och oboy intogs direkt när jag kom fram efter första rundan och detsamma ska ske efter nästa. Fungerar det så bra som man anser? Det återstår att se 😛

Nu är det bara jag som är vaken i huset, resten har gått och lagt sig för att vila inför nästa intervall.

Börja med att göra mig vän med katten så man inte hamnar i bråk senare 😛

Lite soffmys innan start

Get in

Innan start

Eftersom jag fortsätter att gå mot tävlingsvikt så kände jag mig lite tom i magen när jag sprungit hem från jobbet, så tänkte att lite energi ska jag få starta med. Käka därför pizza och en B&J när jag kom hem, måste ju vara perfekt!?! 😛

XL-galan

Såg riktigt fram emot att kolla på 3000m-loppet med den grymma löparen Galen Rupp, har ett antal gånger kollat på hans 10000m lopp där han skulle slå amerikanskt rekord som sen slutade med att Chris Solinsky drog iväg och istället tog rekordet och kom in på sub27. Ett av mina absoluta favoritlopp! (http://www.youtube.com/watch?v=SgdFrUjKppQ)

Galen Rupp kom i det loppet även under det tidigare amerikanska rekordet och är riktigt grym.

Sen skulle även Olle Walleräng och Johan Hydén springa.

Så satt jag där och vänta med spänning. Men det slutade med att allt utom det loppet visades, fick totalt se 200m av loppet..

Helt klart besviken, Rupp gjorde fint lopp ändå med 7:30! Walleräng tog sig under EM-kval gränsen också vilket var mycket roligt.

Menmen. Det hela blev ju faktiskt riktigt roligt av att se Irene Ekelund sätta svenskt rekord på 60m, Thorneus tangerar svenska rekordet 8.20 i längd och Aregawi gör ett underbart 1500m på 3.58,41, krossar därmed svenska rekordet och tar nästan världsrekordet.

Skönt häng framför tvn

 

Men för att säga något som var väldigt positivt för mig själv idag. ICA i Johannelund hade Paranötter! Varken funnits i Johannelund eller Berga så min musli hemma har ofta varit utan denna uuuunderbara nöt. Hoppas den är där för att stanna!

Kommer följa med en bunt av dessa nötter imorgon då det blir dags för ultraintervaller, 8x10km. Looking forward to it!

 

Tröskelintervaller

Efter en lugn inledning på veckan så skulle det bli lite mer denna idag. Tänkte haka på Nocout’s tröskelintervaller. 3x2000m med 2min vila stod på schemat och jag kände att jag hade rätt dålig koll vad jag skulle ligga på. Jag skulle vara nöjd med sub4-tempo men tänkte att 3:55 vore kanske bättre för min kapacitet med tanke på resultaten på loppen. Frågade Håkan om klunga för för 3:55-tempo och blev hänvisad till Martin mfl, prata med honom men visade sig att jag låg mycket snabbare på 1500m-loppet så jag bad honom om 3:50-folk istället och blev pekad till Fredrik. Hälsa på honom och 3:50-tempo var planen där. Riktigt lyx att kunna välja och vraka bland klungor 😀

Mycket folk var där

Så prata ihop mig med Fredrik och en till där, tog rygg på dom och bara flöt med. Tiden på första intervallen gick fort och jag blev förvånad när de svängde in för målgång. Höll tiden rätt precis och jag kände mig stark. Nästa intervall så kolla jag på klockan efter en km och såg att vi sacka efter, gick då upp och skruva upp tempot lite men blev ändå en lite sämre intervall. Samma uppstod på sista så gick igen upp och drog efter en km.

Kändes lätt och kunde fortsatt köra utan problem men det var ingen annan som var sugen så nöjda mig för dagen. Tror aldrig jag ens haft sådant tempo på tusingar tidigare.

Tider:

7:39(3:51, 3:48)
7:43(3:54, 3:49)
7:39(3:55, 3.44)

Hade jag kört detta pass själv hade jag lagt mig på 4-tempo, så tur att jag inte var själv. Riktigt lätt med tröskelpass när man har en rygg att ligga bakom och inte behöva tänka på något.

Gör inget att passet blev lite lugnare, på lördag är det ultraintervaller som gäller!

8x10km med start var 3:e timme, första är 00:00 på lördag. Kommer vara ute i Mantorp med några andra från Nocout, lär bli riktigt trevligt 🙂

http://www.jogg.se/Misc/Ultraintervall.aspx