Långpass med Akele

I onsdags hade jag planerat veckans hårdaste pass. Skulle springa cirka 3mil efter jobbet och sen avsluta dit på Campushallen med 12min coopertest. Men efter 15km så kändes huvudet tomt och magen spände sig på något konstigt sätt, dålig laddning med energi tillsammans med andra orsaker. Så det blev att springa hem och landa på 22km. Ibland får man ta och lyssna på kroppen helt enkelt…

Efter två lugnare dagar så blev det en fin dag idag. Långpass på långfredagen med Akele!

Blev 20-någonting personer som drog iväg på långpass med lite olika sträckor. Tyvärr fick jag hoppa in på toa efter 15km efter det drog jag drygt 2km i 4-tempo för att komma ikapp lite sällskap, men det flöt på bra efter det. Sprang med veteranen Åke som är riktigt grym.

35km fick jag ihop som planerat, dock hade jag inte tänkt att det skulle bli i 4:54-tempo utan lugnare. Som tur var är långpasset imorgon planerat att gå i 5:30-6:00, lite segt kändes det mot slutet idag.

Men nu ska jag svida om och gratta systersonen i Motala, fullt ös fre-lör nu!

Premiärmilen 38:33

Internet var nere hos mig på söndagen så blev inget bloggande sen försvann tiden på vardagen. Men ett inlägg om loppet behövs ju ändå!

Startade helgen på lördagen med att vara funktionär ute på Mantorp på Göteborgsvarvets seedningslopp, det är riktigt kul att kolla på lopp och se andra springa. Skapar inspiration! Blir ju inte sämre av att Gabriel är där som man får se vinna i stor stil.

Även Daniel från marathonutmaningen var där och fick sig en riktigt bra träningstävling, fin träningsmössa var på 🙂

Så där stod jag har frös händerna av mig när jag langa vatten till deltagarna, men det var det värt! Lite mer inspiration i bakfickan så var det sen dags för mig att springa dagen efter på premiärmilen. Åkte upp med Johanna tidigt på morgonen och hämta upp nummerlapp samt mingla runt lite med folk man kände.

Strippa sen av till tävlingskläder och gick mot starten. Var lite sent ute så var rätt fullt så jag trängde mig framåt(väldigt olikt mig), kom hyfsat långt fram men när starten gick så blev det lite problem ändå, höll farten rätt bra första kilometern men i väldigt hackig stil. Efter det flöt det på bra.

Banan var lite jobbigare än jag tänkt, nästan aldrig flackt och fullt med grus på partier även utan is/snö. Men det är ju lika för alla. Tappa helt backar under andra varvet men tog igen det med en snabb avslutning. Kom alltså i mål på 38:33 vilket blir nytt personbästa från tidigare 39:46. Även om jag hade velat vara närmare 38 så är jag i efterhand nöjd. Negativ split lyckades jag få in enligt racetimer ändå:

http://www.marathon.se/

Placering 153, många som var snabbare, men var riktigt kul med att man sprang med så mycket folk hela tiden.

Som avslutning fick jag träffa på Lisa efteråt och hamna också på sportspegeln för det 🙂

Ett bra träningspass, som får mig att känna att årets mål på sub38 kommer bli väldigt lätt att ta sen. Efter två hårdare veckor på 17 och 18 timmar styck så blev förra en återhämtningsvecka med 6 timmars träning. Nu tar jag hårdare tag igen och siktar på 13:e April då det är dags att springa 50miles på TEC!

Emelie Forsberg och Kilian Jornet

Dom förstör mig lite. Emelie som konstant lägger ut fina solbilder från fjällen och Kilian som genom Kilian’s Quest-serien bara får mig att vilja ut i berg och springa.

Och Miranda Kvist är ju inte helt oskyldig hon heller, det nya ansiktet utåt i Sverige när det kommer till trail och närmare bestämt Team Nordic Trail.

Har ju sen innan redan haft funderingar på att springa hela Kungsleden med bestigning av Kebnekaise. Men nu får jag ännu fler ideér i huvudet om äventyr och lopp.

Problemet är..

1. Jag är värdelös i uppförsbackar, tung och dålig teknik

2. Jag bor i Linköping, ”ösgötaslätten” är inte känd för att ha mycket berg i sig

Menmen, får väl se vad som händer. Mer äventyrliga lopp kommer nog att genomföras i framtiden även om jag fortfarande vill springa snabbt på platten!

Egna äventyr utöver lopp finns det ju också mycket att forska i, nya tips fick man ju absolut av Kilian. Även om min mor kanske inte uppskattar det 🙂

Rekommenderar klart att kolla på alla 4 säsonger för dom som vill bli inspirerade 🙂

 

Vandrat i fjällen har jag ju gjort ett antal gånger med föräldrarna när jag var mindre, men så mycket roligare det skulle vara att springa!

Fin natur i Grövelsjön

Långpass med fokus på mat

Det är nu mindre än 4 veckor kvar tills jag ska ta mig av TEC 50 miles. Träningen har gått bra men har inte kört något pass för att träna ätande och drickande. Men ett ypperligt tillfälle dök upp idag. Nocout skulle köra ett långpass ute i Ljung, 35km i lung fart.

Kände mig återhämtad från loppet igår så jag skulle genomföra den plan jag tänkte, springa ut till Ljung och sen köra långpasset Nocout för att få in ett långt pass.

Matplanen jag satte upp var att ta ca 20g nötter vid 30min och sen 30-35g vid 60 och 90min. Ca 2 timmar skulle det ta ut till Ljung och efter detta skulle jag köra på gel, ca en 40g gel per 30min och så vatten på det.

Nötterna fungerade bra och jag tog mig ut till Ljung, lite fortare än jag hade tänkt då jag kom iväg lite sent, planen från början var 5:30-6-tempo bara för att ta det lugnt. Men blev 5:14-isch när jag väl kom fram. Awell, kändes lätt så var lugnt, tog drygt 21km ut.

Fick lov att låna toan men det beror på för mycket matladdning dagen innan, lite laddning ska jag köra inför TEC men igår var inte optimalt i mängd eller tidpunkt. Men ett toabesök så var allt bra. Glömde dock att ta den gel som var tanken när jag kom fram så vi stack iväg och jag tog den sen vid får första vätskepaus 5km efter start. Rulla på och 5km senare så tog jag en till. Hade nu blivit riktigt fint väger och vi rullade på i planerat tempo som för snabba gruppen var 5:20.

Vi tog över vägarna 😛

5km till blev det för att då hamna hos Martin i Borensberg där några fler hoppade på, där bjöds det också på bulle och det går ju inte tacka nej till! Så fick i mig en sådan och ett par lakritsskallar. Hoppade därför gelen denna gång.

20km kvarstod då som vi skulle springa en annan väg tillbaka till Ljung i ett ännu större gäng. Av någon anledning så ökade nu farten, några nya med pigga ben?! Men gjorde mig inget, flöt på utan problem. Vid nästa kontroll så kändes inte magen 100 längre, tog gel och en lakritsskalle. Benen rullade på lätt trots fartökning och jag förstod inte hur långt jag egentligen sprungit. Efter milen där så var magen lite off så tog bara en lakrits och skippa gel. Detsamma blev det på sista kontrollen. Jag spräckte alltså matschemat.

Magen höll dock ihop sen enda vägen in, men hade jag pressat in mat och farten så vet jag inte hur det gått.

Var riktigt sugen på att även springa hem då vädret och kroppen idag var underbar, men hejda mig då det inte vore bra ur träningssynpunkt. Så snåla skjuts hem efter en fin dag på benen.

Detta är något jag måste träna mer på när jag ska ta revanch på 100miles (troligtvis nästa år) för att äntligen sätta en tid jag är nöjd med. Men inför 50 miles nu så ska jag äta lite mindre dagen innan, även frukosten kommer vara mindre än jag körde idag och av lite snällare slag. Har inte bestämt riktigt vad jag ska ta i början, gel är något som brukar fungera bra för mig dock men vet inte om jag kommer köra på det hela rundan, jag tror inte det var gel som skapa problem nu utan en kombination av för mycket mat innan och så drack jag lite för lite under rundan(hade tänkt fylla på i borensberg men missa det). Så det blev inte så mycket drickande vid borensberg eller efter. Detta skapar problem om man får i sig saker, speciellt fast föda som bulle och även gel som både kräver sin del av vätska för att magen ska kunna ta hand om den på ett bra sätt.

Men en liten extra fundering på maten har jag nu fått, tror det kommer fixa sig på 50miles, jag skulle nog kunna köra på bra i 6mil på tom mage innan jag får problem, så bättre att ta det lite lugnt än att proppa sig full vilket kan behövas på 100miles.

Rundan sluta på 57,5km med ett snittempo av 5:11. Det är alltså nästan 75% av tävlingssträckan i snabbare än tänkt tävlingsfart. Men det är utan raster(som blev många denna gång om än korta) och underlaget där är jobbigare för mig då det är en del skogspartier. Men 5:13-tempo är min utgångsfart för att sikta på sub 7 timmar! Längtar!

Nytt PB – 18:01 på 5km :)

Var ett tag sen jag bloggade, men som det brukar sägas, när det är som mest tyst så är det för att träningen går bra. Det stämmer också, varit mycket träning sista 2 veckorna tillsammans med lite andra saker har det inte blivit mycket tid över och då har återhämtning varit i fokus!

Efter fullträffen förra gången så hade jag inget stort fokus men var ute efter ett bra snabbdistans pass då det inte är något jag lyckas köra själv. Sen får det mig även att sticka ut och cykla vilket jag har problem att få mig till medan det är minusgrader.

Samma runda vid BT indutries med Akele som då är två varv. När jag sprang förbi klockan efter drygt ett varv stod klockan på 9:00, hade innan dess ingen koll på farten men detta fick mig att kämpa på under nästa varv då jag förstod att jag kunde hamna på typ samma tid som förra gången vilket var 18:08. Tappade under varvet då det var en hård öppning men i mål kom jag och glad blev jag 🙂

Officiella tiden blev 18:01.29, visste jag att 1.3sekunder hade räckt för att komma under 18-sträcket hade jag kört en hårdare spurt men ingen jag gråter över 😛

Fighting face?

 

 

Bokmal..

..är inte riktigt något jag kan påstå att jag är. Iaf när det gäller böcker som inte har med träning att göra, de går räkna på en hand om man räknar efter skoltiden.

Nu blir det dags att läsa ännu mera för att öka på kunskapsbasen och troligtvis få nya ideér och infallsvinklar.

Detta då paketet från idrottsbokshandeln på igår!

Dom två små om rörlighet och fötter åkte med till jobbet idag och kommer läsas på luncher när tillfälle ges, DVD-skivorna som medföljt ska jag försöka fixa fram i datorn och skicka hem, för någon läsare att kolla på dom hemma har jag ju inte…

Mest ser jag fram emot Idrottarens återhämtningsbok, kolla innehållsförteckningen och det kan nog finnas intressanta saker att läsa där. Bara en sån sak som att ha med drygt 10 sidor om sömn, något väldigt viktigt som det oftast slarvas med. Har man dåligt med tid är det alltid sömn som brukar ryka, men det gör också att även om man har fler timmar vaket så blir dom inte lika effektiva. Och svårare att få in all träningseffekt i kroppen.

Löpturen till jobbet imorse kändes segt för benen. Gick dock mycket fortare än vad jag trott. Får se hur mycket energi jag kan skaka lossa från dom ikväll när det är intervalldags!

Kalmar – Reunion

Kan börja med att redigera mitt tidigare uttal, 5km på 18:08 ska det vara. Kan bli så när man inte väntar på officiella resultaten 😉 Lika glad är jag för det!

http://akele.se/resultat/resultat-fr%C3%A5n-akele-cup-1

Blev lite impuls i helgen då jag fick SMS från morsan på lördagseftermiddagen om jag ville följa med till Kalmar. Tackade ja och de hämtade mig en dryg halvtimme senare undertiden som jag duscha och packa ihop grejer, i en självklart utvald väska.

Efter en längre biltur så kom vi på kvällen fram till min mormor och morfar som bor där. Blev lite snack innan det var dags för att dra sig mot sängen.

Jag var ju givetvis tvungen att ta tillfälligt i akt att springa lite på Ironman-banan. Så jag tog mig upp strax efter kl6 för en morgontur, de bor bara en knapp km från där banan går. Sprang ner mot centrum och följde banan runt där för att sen sticka norrut. Jag hade inte full koll på nya banan där så jag sprang lite random där innan jag drog mig tillbaka, på denna uuuuunderbara morgon.

Blev banan igen på tillbaka vägen och jag följde den tillbaka till torget där jag visualiserade mig springa i mål på torget med en klocka ovanför som fortfarande visade en nio timmar. Hade armarna i luften men var ingen annan där som tur va 🙂

Såg lite annorlunda ut sen jag var där sist

Stannade också till vid starten och inandades minnen. Kan dock inte påstå att jag blev så sugen på att ta en simtur. Men fint var det!

Det blev en runda på 15km, dvs så långt som standardvarvet på loppet. Farten blev detsamma som jag kommer springa där i augusti, 5min-tempo. Kom hem lagom till Vasaloppet som vi till stor del kollade på. Synd på att ingen svensk vann men grymt starkt av Aukland!

Efter det blev det dags för mat. Till min glädje åkte vi över till Öland via en bro som jag längtar efter att få cykla på igen.

Där åt vi givetvis kroppskakor, riktigt gott är det! Inte något som går att få tag på i Linköping direkt. Borde dom bjuda på till Ironmandeltagare 🙂

När vi var tillbaka blev det lagom att se Olsson totaläga sista 40min på femmilen och ta hem Sveriges enda guld. Så grymt starkt!!

Drog oss sen hemåt vid 3-tiden så blev ett till långpass i bil. Men klart värt resan, mycket trevligt!

Kvällen blev tyvärr tillbakafallen i onyttigheter. Shit happens. Nu laddar jag inför en riktigt stor mängdvecka, får se hur mycket annat som ska in i planeringen men vore nice med 20timmars träning, men jag är flexibel 🙂

5km 18:07, woopsie

Veckan börja lite fel, glömde att det skulle vara vilovecka men tog dryga milen på måndagsmorgonen till jobbet. Kom på det under dagen sen och resten av veckan har endast bestått av extremt lätt transportlöpning. Tänkte att det fick räcka och att jag i helgen fick gå tillbaka till hårdare träning.

Denna lördag fanns Akele Cup #1 på listan och eftersom jag ska se till att tävla mycket detta år så passa det väldigt bra. Dock så går jag lite på tomgång i veckan när jag går ner i vikt så har inget direkt klipp i steget, detta tänkte jag åtgärda på fredagskvällen. Efter jag käkat så körde jag samma sorts uppladdning som jag gjort andra gånger, pasta? Nejnej, godis! Det måste ju vara bra? 😉 Jag gjorde iordning en sats chokladbollsröra, skippade att göra dom till bollar och käka med sked. Tror det är knappa 2000kcal, kanske inte regelrätt uppladdning, men det var gott 🙂

Gick sen upp 06:30 och tog det lugnt samt gjorde mig redo då jag skulle cykla till Mjölby, bra uppvärmning och så har jag ju ingen bil ändå. Var motvind så kändes segt men kom fram ca 15min innan starten. Lagom för att byta om och bli klar för att springa. Fick lite konstiga blickar när jag tog av mig till korta tights och linne, men det är ju inget ovanligt att jag får det, sen var det ju faktiskt inte minusgrader(?).

Hade inget tidsmål så sprang iväg i någon fart som kändes bra, fötterna var lite stela sen cyklingen i kylan men annars kändes det bra. Hamna i en liten klunga som till slut sprang ifrån mig sakta men säkert så blev själv. Efter första varvet på 2.5km så blev det tungt men fokusera på hållningen som jag tappar hela tiden. Efter 3km fick jag verkligen börja kämpa och tappa trots det någon liten fart i uppförspartiet. Som tur var sluter det med svag lut nedför där jag åka på igen och sprang in på 18:07!!!

Jag hade tänkt mig under 20min lätt och sen vara glad om jag körde under 19min, vilket då ändå är nära min gamla PB på 5000m på 18:36 och då med knappt 4mil cykling innan. Var tvungen att fråga om banan som det visa sig var kontrollmätt, detta då jag inte riktigt trodde på tiden. Även om det var väldigt bra väder och lätt bana.

SÅ HIMLA NÖJD!!!!!!!!!

Solen kom fram sen också vilket var fint för cykelturen hem som nu gick i medvind och allt bara flöt. Otroligt skön känsla och underbar start på denna helgen! 😀

Jag som hade satt plan på att gå om min gamla form i april märkte nu att jag ligger lite före den planen. Men jag klagar inte. Mot nya mål!

Idrottens bokklubb

Jupp, Idrottens bokklubb har jag numera gått med. För dom 300:- man fick i startpresent så beställde jag Idrottarens återhämtningsbok. Återhämtning är ju något som nämns i de flesta träningsböcker men trots att det oftast talas om hur viktig återhämtningen är och att det är under vila man blir bättre så skrivs det rätt lite om det.

Har inte så bra koll på hur bra denna bok är men får väl se om jag lär mig något nytt. Även om böcker innehåller fakta man redan kan brukar det alltid uppstå nya infallsvinklar man kan kolla på saker och ting.

Nöjde mig inte riktigt utan blev även beställning av Vältränad, Starka fötter samt Träna rörlighet. Nått måste man ju fylla upp bokhyllan med 😉

Bara sitta och vänta på att de kommer hem till mig nu..

Tupplur på golvet – bästa återhämtningen?