Långpass med fokus på mat

Det är nu mindre än 4 veckor kvar tills jag ska ta mig av TEC 50 miles. Träningen har gått bra men har inte kört något pass för att träna ätande och drickande. Men ett ypperligt tillfälle dök upp idag. Nocout skulle köra ett långpass ute i Ljung, 35km i lung fart.

Kände mig återhämtad från loppet igår så jag skulle genomföra den plan jag tänkte, springa ut till Ljung och sen köra långpasset Nocout för att få in ett långt pass.

Matplanen jag satte upp var att ta ca 20g nötter vid 30min och sen 30-35g vid 60 och 90min. Ca 2 timmar skulle det ta ut till Ljung och efter detta skulle jag köra på gel, ca en 40g gel per 30min och så vatten på det.

Nötterna fungerade bra och jag tog mig ut till Ljung, lite fortare än jag hade tänkt då jag kom iväg lite sent, planen från början var 5:30-6-tempo bara för att ta det lugnt. Men blev 5:14-isch när jag väl kom fram. Awell, kändes lätt så var lugnt, tog drygt 21km ut.

Fick lov att låna toan men det beror på för mycket matladdning dagen innan, lite laddning ska jag köra inför TEC men igår var inte optimalt i mängd eller tidpunkt. Men ett toabesök så var allt bra. Glömde dock att ta den gel som var tanken när jag kom fram så vi stack iväg och jag tog den sen vid får första vätskepaus 5km efter start. Rulla på och 5km senare så tog jag en till. Hade nu blivit riktigt fint väger och vi rullade på i planerat tempo som för snabba gruppen var 5:20.

Vi tog över vägarna 😛

5km till blev det för att då hamna hos Martin i Borensberg där några fler hoppade på, där bjöds det också på bulle och det går ju inte tacka nej till! Så fick i mig en sådan och ett par lakritsskallar. Hoppade därför gelen denna gång.

20km kvarstod då som vi skulle springa en annan väg tillbaka till Ljung i ett ännu större gäng. Av någon anledning så ökade nu farten, några nya med pigga ben?! Men gjorde mig inget, flöt på utan problem. Vid nästa kontroll så kändes inte magen 100 längre, tog gel och en lakritsskalle. Benen rullade på lätt trots fartökning och jag förstod inte hur långt jag egentligen sprungit. Efter milen där så var magen lite off så tog bara en lakrits och skippa gel. Detsamma blev det på sista kontrollen. Jag spräckte alltså matschemat.

Magen höll dock ihop sen enda vägen in, men hade jag pressat in mat och farten så vet jag inte hur det gått.

Var riktigt sugen på att även springa hem då vädret och kroppen idag var underbar, men hejda mig då det inte vore bra ur träningssynpunkt. Så snåla skjuts hem efter en fin dag på benen.

Detta är något jag måste träna mer på när jag ska ta revanch på 100miles (troligtvis nästa år) för att äntligen sätta en tid jag är nöjd med. Men inför 50 miles nu så ska jag äta lite mindre dagen innan, även frukosten kommer vara mindre än jag körde idag och av lite snällare slag. Har inte bestämt riktigt vad jag ska ta i början, gel är något som brukar fungera bra för mig dock men vet inte om jag kommer köra på det hela rundan, jag tror inte det var gel som skapa problem nu utan en kombination av för mycket mat innan och så drack jag lite för lite under rundan(hade tänkt fylla på i borensberg men missa det). Så det blev inte så mycket drickande vid borensberg eller efter. Detta skapar problem om man får i sig saker, speciellt fast föda som bulle och även gel som både kräver sin del av vätska för att magen ska kunna ta hand om den på ett bra sätt.

Men en liten extra fundering på maten har jag nu fått, tror det kommer fixa sig på 50miles, jag skulle nog kunna köra på bra i 6mil på tom mage innan jag får problem, så bättre att ta det lite lugnt än att proppa sig full vilket kan behövas på 100miles.

Rundan sluta på 57,5km med ett snittempo av 5:11. Det är alltså nästan 75% av tävlingssträckan i snabbare än tänkt tävlingsfart. Men det är utan raster(som blev många denna gång om än korta) och underlaget där är jobbigare för mig då det är en del skogspartier. Men 5:13-tempo är min utgångsfart för att sikta på sub 7 timmar! Längtar!

Kommentera