TNT-tisdag bjöd på styrka och backe!

Kan inleda med ett erkännande.. Igår vann soffan över mig! Kom hem och åt lite sen la mig skönt i soffan, varpå jag inte kom upp. Komma iväg på ett kvällspass är inte alltid så lätt. Helst ska man(jag) vara klar när jag kommer in i dörren hemma, efter det är det mycket svårare! Fick ihop 20km igår.

Idag var det klart lättare med skjuts från jobbet till Vrinnevi i Norrköping för att köra TNT-pass. Elmina bjöd på backe sen styrka och så backe igen! Jag skulle ju ta det lugnt men sprang med i backen ändå och växla ryggar att peppa. Riktigt starka var dom, speciellt på andra omgången.

För att vara lite snäll mot mig så modifiera jag hemresan. Sprang till stationen och tog tåget till Kimstad där jag sen sprang hem. Minska resan med 11-12km men viktigare så fick jag en 20min paus inför då 31km turen. Annars blir det typ 8km med TNT för att sen direkt följa upp med 45km hem. Med den mängd jag kör i januari så ville jag undvika ett sådant pass. Men totalt 49km idag, inget jag klagar över en vardag! 🙂

Jag och mörkret på snöfria vägar hemåt
image

image

3 saker från the internet

 

1 – Skräcken för E-nummer

egg

Har inte sett lika mycket av det på senaste tiden men har läst en hel del om folk som är rädda för E-nummer, ALLA E-nummer. Där man letar efter saker som inte har något E-nummer alls för att det ska vara ”bra” att äta. Det delades en bild på fejjan för ett tag sen och såg nu att Jacob Gudiol hade skrivit en post om det. Han sammanfattar det ganska bra:

http://tranastyrka.se/alla-naturliga-e-amnen/

”Så för att summera. Det är bra att vara skeptisk till vad som tillsätts i mat. Ofta används tillsatser för att på ett lite artificiellt sätt höja upplevelsen av maten vi äter. Producenterna får maten att verka vara av bättre kvalité än den verkligen är.

Men allt som börjar med E eller som har ett namn som du tycker låter som en kemikalie är inte nödvändigtvis farligt. Vi äter kemikalier alltid, vid varje måltid i varje dag av våra liv.”

2 – Hur blir man av med fett?

Man läser det överallt, kcal in – kcal ut för att gå ner i vikt. Om träning och kost har jag läst hur mycket som helst, men trots det aldrig funderat på hur det faktiskt fungerar. Mycket intressant läsning!

http://hjarnfysik.blogspot.se/2014/01/vart-tar-fettet-vagen-nar-vi-tappar-vikt.html

3 – Gott godis!

En vän(helloewinski) la upp bild på instagram, vet inte vart det kom ifrån i början. Men blev extremt sugen på att testa! Choklad, banan och jordnötssmör – Vad kan gå fel? Och så enkelt 🙂

Dock så är det ju ingen choklad nu i januari.. men i februari någon gång ska jag testa det. Bra snacks på helgen efter långpass. Eller kanske under långpass?

ban

 

Kan även informera om att jag fortfarande har träningsvärk i baksida lår från styrkan i fredags.. skönt värre 😀

Sweden Skyrace 24

Ibland dyker det upp saker som är svåra att motstå. 100km 6000hm vid Björkliden var tydligen ett av dom sakerna. Trots att jag råkar vara sämst i backar(änsålänge). Men många andra underbara personer som gör sällskap för uppe!

Detta blir årets näst största solo-mål där Bislett är det största. Blir en hel del turer norrut i sommar. Edsåsdalen i juni, Björkliden i juli och sen på tre helger i augusti blir det Edsåsdalen, Björkliden och Sälen. Behöver bli starkare i backarna för att kunna presentera på ett race med 6000hm och hoppas sen att min mängdträning gör att jag återhämtar mig bra till min trippelhelg.

Det som är säkert är att det kommer bli en jäkligt kul sommar 🙂 Gäller bara att fixa boende och resa till de olika målen..
Men först ut blir Ursvik Ultra och det kommer bli lite backträning redan till det, kommer nog bli bra 🙂

Idag hade jag redig träningsvärk i baksida lår och rumpa. Var lite smartare denna vecka och tog det lugnt på löpningen idag, men lufsade ihop drygt 4mil vilket känns bra!

När januari är slut får jag börja starta backträningen, man blir bra på det man tränar!

http://www.swedenskyrace24.se

image

Underbara fredag

Tänk att få vara ledig och träna på fredagar, vilken lyx. Den lyxen har jag!
Andra fredagen utnyttjades lika bra. Fick till roligaste simpasset någonsin, jag testa att köra med dolme! Inte använt den förut men jäklar vad man flöt på med den. Körde teknik och skulle sen köra 50or, bestämde en tid som jag skulle sluta vid när jag gick över på en 50m. Men med dolme gick allt så bra och stabilt så till slut valde jag att avsluta ändå. Hade tagit en runda i taget och inte tänkt på något annat, helt plötsligt sluta passet på 2300m. Kort pass för många, men själv kommer jag aldrig över 1500m.

Eftersom träningen är inför swimrun är det ju inte helt fel med mycket dolme i träningen 🙂
image

Då det var käk och bowling med jobbet kl 18 så packa jag ihop dagen lite. Ingen tupplur på dagen och ett längre löppass på eftermiddagen istället för två. Fick då in drygt 6h träning på två löppass, ett simpass samt styrka. Men blev inte mycket tid tillgodo 🙂

Och nej, ingen känning i låret!

Dagen avslutades sen på strandgatan 2. Där vi laga vår egen mat på lavasten (både ge rabatt när vi gör jobbet?!) för att sen ta en bowlingrunda där jag körde helt ok.

Ny tar jag helg!

image

image

image

Lugn vecka

Efter min vilodag i söndags så sprang jag på utan känning till jobbet och sen hem. En kvällsrunda startades sen där det började kännas lite, sakta in ett par km men sen gick jag sista 1.5km. Så det höll i ca 25km denna dag innan det kom tillbaka.

Tisdagen sprang jag till jobbet utan känning och hade sen kundmöte innan jag sluta där jag lätt fick skjuts hem.

Onsdag sprang jag till jobbet utan känning igen och fixade tid hos Martin Nygren som är Osteopat för en genomgång av kroppen. Startade med massage från ryggen som var lite ihoppackad tydligen och neråt höfterna, sen tog även och massera mina som alltid stela lår. Kändes väldigt skönt efteråt (mindre skönt undertiden!). Hade jag varit rik skulle jag ha en privat massör som körde ett par gånger i veckan, tror det ger stor effekt för att hålla sig skadefri! Haft lite funderingar på att köpa en EMS för lite självmassage..

Idag blir det till och från jobbet korta vägen, så ytterligare en lugn dag.

Fredagen är jag på nytt ledig och ska då försöka mig på en heldags träning igen och se om det kommer tillbaka, styrka ska jag köra men kommer vara snällare mot hamstring denna gång.

Med en sådan lugn vecka så har jag hamnat efter mina mål på 100mil och 100h träning i januari. Men det bryr jag mig mindre om, passa bra med några lugna dagar såhär efter en period med många timmars träning. Hoppas nu på att kunna få en bra och rolig träningshelg!

Man får vara försiktig med att köra all out på styrka med muskler som inte är vana och leda upp det med ett ultrapass med några hårdare partier dagen efter. Lesson learned 🙂

wpid-DSC_0238.jpg

2014-01-22 18.33.08

Avbruten träning och vila

Det går inte alltid som man vill. Igår planera jag in drygt 6mil genom att dra ut till Ljung för att där köra Marathonintervaller med NocOut och sen dra till polare i Ljungsbro för att senare lunka hemåt. 3x6km skulle köra ute i Ljung, jag valde ändå en lugn grupp för de som gör milen på 42min. Men med 23km uppvärmning och fel val att köra med asfaltsskor på den något kuperade och snöbeklädda slingan gjorde att jag fick kämpa ändå när jag slirade. Hade även noll kraft uppför.

Under andra intervallen med ca km kvar så fick jag ont i hamstring. Gick bra att springa men det försvann inte helt. Tänkte först fortsätta ändå men valde sen stå över sista och vila lite medan andra drog iväg och andra gäng kom in. Börja sen bli kall så börja lunka mot Ljungsbro innan folket var klara. Känningen släppte inte så efter en km så gick jag resterande 4km.

Så blev 37km istället vilket är en bra distans ändå. Tog sen beslutet att vila söndag så har haft en dag helt utan träning vilket känns konstigt när jag snittat typ 3,5h per dag detta år.

Imorgon får jag se om det bara var något tillfälligt eller något värre, tar det hellre lugnt än blir skadad, så mycket har jag lärt mig 🙂

Nu har jag också lärt mig att inte utmana kroppen dagen efter hamstring fått jobba hårt i gymmet, troligtvis den största anledningen. Hade redan innan sagt att januari skulle BARA innehålla väldigt lätt löpning. Detta blev 3e gången jag frångick det, nu ska jag lyda mig själv resten av månaden!

image

image

Första fredagen som proffs!

Ok, gör man motionärstider och själv betalar för sin träningstid kanske inte proffs är rätt ord. Däremot var nog en privat massör det som saknades för att jag skulle känna mig som en elitidrottare 😛

Efter en kort sovmorgon så bjöd dagen på drygt 6h träning uppdelat på tre löppass, ett styrkepass, ett styrke-rörlighetspass samt ett simpass. Tog en skön 1,5h powernap på dagen också 🙂

Skulle man kunna träna såhär sju dagar i veckan skulle jag nästan fundera på att storsatsa på triathlon istället 😀

En riktig bra dag helt enkelt! Nu har jag satt en fin ribba för kommande fredagar.

Avsluta dagen med müsli som fick en bunt av Persgårdens strödadlar och kokosflingor på toppen. Bara för att man inte äter socker så kan man ju få käka riktigt gott när man tränar på!

image

image

image

Snabb-onsdag

Lite seg på morgonen då jag inte sov så mycket som jag hade önskat, men kom iväg till jobbet iaf 😛

Efteråt blev det hem och ta ett mindre mål, hamna i soffan efteråt där jag hade 20min vila.. Som blev 30min när det var så skönt! Sen iväg för att ta mig till nocouts intervallpass, eftersom jag sprang dit som uppvärmning kunde jag komma lite sent. Hade bestämt mig att vara med på 800-ingar även om det blivit 11mil redan denna vecka. Skulle ta rygg på eminenta Håkan vilket förhoppningsvis skulle ge en behaglig fart då jag var där mest för skojs skull, inte intervallträning. Men ändå bra att få fram löpsteget från det lufsande jag gör annars. 4st tänkte jag minst köra men blev sen alla 7 då det kändes så lätt och skönt. Låg mellan 3:00 och 3:04 förutom sista som gick lite snabbare, blir typ 3:40-tempo? Klart nöjd!

Har mycket att jobba på då min syn av att ta rygg är att jag alltid hamnar ca 2-4m bakom. Totalt värdelös på att ligga klistrad.

Kroppen blev bara glad och piggare av det, så hemturen var skön även om man slira i snön.

The man!
image

image

Sköna soffan hamna jag i även efter passet…
image

TNT-tisdag

Dagen började med en kort jogg till jobbet för att efter jobbet få skjuts av Mattias till Norpan för pass med Team Nordic Trail. Något längre intervaller på stigar gällde där det var 2min vila, alla sprang på typ 3,5-4min på rundan och var riktigt starka.

Själv slappa jag vid start/mål och hejjade på alla. Blev något kallt efter 5intervaller och ca 30min senare. Tog oss tillbaka och efter lite snack fick jag skjuts av Edvin till Stadium-arenan och jogga hem.

Riktigt nice med snön, gick tom bra att springa stig utan pannlampa. Lite skillnad mot ett par veckor sen..

image

image

Viktigaste plagget när det är kallt

Vantar!

Igår tog jag tunna löparvantar vilket visade sig bli lite för kallt för händerna, ett av få ställen jag brukar frysa om när jag springer. Påvägen hem när jag skulle springa lite längre så körde jag knytnäven en bit för att få upp värmen sen var det ok efteråt.

Idag chansa jag inte då det kommer bli en längre joggingrunda, sköna tumvantar är bättre att köra med än andra varma plagg på kroppen, blir det varmt om händerna kan man ta av sig vantarna en stund så blir dom snabbt lite kylda.

Blev även ett mängdrekord förra veckan trots ett par inställda pass. Slutade på 236km, tror jag tidigare haft runt 220km.

Men nu är det en ny fin vecka att jogga omkring under!

2014-01-14 07.07.48 2014-01-14 07.08.13

Bussen hade även fått en ”fin” prydnad när jag åkte hem i söndags. Tydligen pga Melodifestivalen.

2014-01-12 15.35.09