1000km i januari – Nyårslöfte och mål

Skrev om mitt nyårslöfte och mål i början av året där jag alltså satte upp följande löften och mål som gällde under januari:

Inget godis(socker)
Ingen dator hemma
12st styrkepass

100h träning

Alla blev väldigt gröna då jag klarade dom. Löftena gick utan problem även om jag mot slutet saknade dator och godis en del. Styrkan blev inte lika stor del av januari som jag från början tänkt men fick en bra start och styrka ökar på sakta men säkert.

Anledning till att styrka inte tog lika stor plats har då att göra med det träningsmål jag satte upp. 100h, det är väldigt mycket träning för mig, tänkte jag iaf när jag satte det. Såg sen att låg över 70h 5 månader förra året, men då handlade det om semester i fjällen och cykling inför Ironman. Ok, 100h blir nästan 1h extra om dagen mot drygt 70 timmar så visst var det skillnad. Men fick en kommentar om det skulle bli 100mil sprungit i januari och efter det så skifta jag till att tänka mer på det, lät väldigt coolt att ha sprungit 1000km på en månad!

Gick otroligt bra i ca 2 veckor sen fick jag känning i baksida lår, vila en dag och sen kom det igen varpå jag tog det lugnt 3 dagar till. Detta gjorde att jag släppte siktat på målet, utan handla då om att det skulle gå bra att springa igen. Det blev 5 dagar med knappt 5 mil löpning. Efter det så kom dock min lediga fredag och sen helg. Kände ingenting i benet och sprang därför på, blev 4 mil per dag. När jag sen reggade tiden på måndag så såg jag att jag inte låg så himla långt efter ändå så började kolla på 1000km på nytt, hade blivit så mycket innan att jag låg nästan 2 dagar före ”schemat” tror jag.

Igår hade jag ca 43km kvar till 1000km! Då jag var ledig så kunde bara en skada stoppa mig. Men jag körde en morgonjogg och eftermiddagstur. Sen fick det ju inte bli alltför lätt så avslutade sen sista milen upp till 1000km med snöpulsning på reflexspåren ute i Vidingsjö tillsammans med NocOut. Kul! Men rätt tugnt med 1-2dm snö som lagt sig 🙂

Vi blev 20 stycken som lekte runt i skogen en fredagskväll 

2014-01-31 19.06.21

Så då var första månaden med 1000km+ klar, kommer inte bli den sista även om det nog inte blir någon mer i år. Mängden ska nu inte fortsätta vara så hög, det tar helt enkelt för mycket tid och kraft. Men är nöjd med att det gick så bra ändå även om jag under januari även legat på energiunderskott så kraften i benen har inte riktigt funnits vilket märkts i snöpulsning och backar.

Så nu sänker jag mängden en del och ökar lite på energiintaget för att börja lägga in lite backträning, lite fart samt styrketräning. Bara mängd kan fungera på lopp från 24h och uppåt, men för kortare och backigare lopp krävs det mer. Mot Ursvik Ultra i april som sen fortsätter mot ännu tuffare Sweden Sky Race 24, som sämst i backar så har jag mycket att arbeta mot, men allt är möjligt om man tror på det!

Fotnot:
2014-02-01 00:00 så starta jag datorn och satte på en film med choklad att stoppa i munnen…

Kommentera